Genuint opptatt av å gjøre verden bedre

Tarjei Vassbotn fra Volda på Sunnmøre fant veien til Google og Silicon Valley. Etter å ha jobbet i flere norske selskaper, blant annet Kvasir og Sol.no har han nå slått seg ned i IT-bransjens mekka med familien. Lørdag deler han sine tanker med NODA-deltakerne.

Av Harald A. Stolt-Nilsen og Amalie Nygård Jakobsen

Se videointervju med Vassbotn i videovinduet!

Siden 2011 har han jobbet for dataselskapet Google, der han er ansatt som Developer Platform Manager. I Google har Vassbotn ansvar for å utvikle strategier for flere produkter som kan brukes på flere forskjellige plattformer. Definitivt er det folkene der som gjør Google til en fantastisk arbeidsplass.

– Det er utrolig befriende å jobbe med folkene i Google, som er genuint opptatt av å gjøre verden litte granne bedre. Folk som gjerne innrømmer at man ikke alltid vet, men som også er villige til å dedikere tid til å for eksempel grave i data, lære seg tingene som skal til for å gjøre verden litte granne bedre, forklarer Vassbotn.

Veien til Google
Det var tilfeldigheter som førte til at Vassbotn endte opp med å jobbe for Google i 2011. Etter å ha dannet Onsite Solutions sprakk IT-boblen. Etter tøffe tider, endte det med at de involverte i Onsite Solutions bygget seg opp igjen. Dette ble etterfulgt av finanskrisen. Da endte han opp med å jobbe offshore for Oceaneering, et høyteknologisk ROV-firma.

– Tiden i Oceaneering var veldig spennende, men jeg følte jeg måtte ta et valg om dette var den rette karriereveien, eller om jeg ville tilbake til programvarer og software-industrien, sier Vassbotn.

Tarjei Vassbotn hører du på konferansens første hovedsesjon lørdag.
Tarjei Vassbotn hører du på konferansens første hovedsesjon lørdag.

Lite lysten på å ha ansvaret og risikoen ved eget selskap så var det lite aktuelt å gå tilbake til Onsite Solutions. Ved en tilfeldighet oppdaget Vassbotn på Twitter at Google hadde utlyst 2000 nye arbeidsplasser. En sarkastisk kommentar om at ingen nordmenn hadde sjans på å få jobb trigget en følelse som gjorde at Vassbotn søkte på en stilling i San Fransisco, som han fikk.

Grunnet visum-taket i USA, endte Tarjei og familien først opp i Sydney, hvor kona tidligere hadde bodd og studert.

Høy IT-kompetanse
Etter overgangen til Google er det flere ting som Vassbotn har bemerket seg.

– IT-kompetansen i Norge er veldig høy. Google er kanskje kjent for å ha veldig høy gjennomsnittlig kompetanse på alle de som jobber der, men jeg legger merke til at nivået i Norge er veldig høyt, forteller han.

Likevel er det kompetanse i Google han føler journalistikken kan dra nytte av.

– En av tingene som er veldig positivt ved kulturen i Google, og som kanskje er kjernen der, er at man alltid er data-drevne. Hvis man kommer med en påstand i Google vil man alltid bli møtt med hvor har du dataene dine fra som støtter påstanden din, forklarer Vassbotn.

Viktigheten av å kunne verifisere dine antagelser med data, men også aktivt gå til dataene for å se om det man tror stemmer med virkeligheten, er utrolig stor.

– En slik type kultur der man alltid tenker datadreven tror jeg kan være nyttig for flere deler av samfunnet, sier han.

Gullrush-mentalitet
I knutepunktet for high-tech innovasjon og utvikling, Silicon Valley, har nå Tarjei og familien slått seg ned. Store selskaper som Facebook, Apple, Netflix, og Google har sine hovedkvarter i den sørlige delen av San Fransisco. Han merker at det er forfriskende å se folk fra Norge og andre land som kommer for å prøve seg.

Vassbotn4– Man føler folk har litt gullrush-mentalitet. De har utrolig stor tro på produktet og idéen sin, på seg selv, og prøver lykken. Det er utrolig hvor mye man kan få til hvis man putter nok dedikasjon inn i det, sier Vassbotn.

NODA15
Om hvorfor han valgte å komme til konferansen, sier han følgende:

Jeg ble forespurt om jeg kunne komme å snakke litt om spesifikke Google-prosjekt som går på det med big data og det å være datadreven.

– Mitt fokus i presentasjonen kommer til å bli gjennom eksempel fra Google se på hvordan du kan ta dataene og endre verden, eller endre synet på de dataene. Jeg vil også ta opp hva media, journalister, og andre kan bruke av de samme verktøyene som vi bruker for å jobbe med de dataene, avslutter Vassbotn.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s