Bør la seg kritisere

Direktør for stiftelsen Fritt Ord, Knut Olav Åmås, ønsker seg en mindre medievridd virkelighet. – Mange redaksjoner er for arrogante, sier han.

Av Oda Ording

Det var fremtidens journalistikk som sto på agendaen da Knut Olav Åmås gikk på scenen under NODA15.

– Norsk journalistikk har aldri vært så god som den er nå, sier han.
Han beskriver den som samfunnskritisk, åpen og inkluderende, og trekker frem Aftenpostens avsløringer om mobilovervåkning i av Stortinget som et godt eksempel.

YTRINGSFRIHETSUNDERSØKELSE: - Folk synes at norske medier har liten evne til å sette kritisk søkelys på måten de selv fyller samfunnsrollen på, sier Knut Olav Åmås.  FOTO: Nicolay Woldsdal
YTRINGSFRIHETSUNDERSØKELSE: – Folk synes at norske medier har liten evne til å sette kritisk søkelys på måten de selv fyller samfunnsrollen på, sier Knut Olav Åmås.
FOTO: Nicolay Woldsdal

Bør svare på kritikk
Men Åmås er ikke bare optimistisk til norsk journalistikk. Han synes redaksjonene bør bli flinkere til å rekruttere fra andre samfunnssektorer.

– På den måten vil mediene klare å se virkeligheten med andre øyne, sier han.

Den tidligere statssekretæren tror at å ta i mot kritikk og ha tett dialog med publikum, kan være et viktig steg mot å skape en mindre medievridd virkelighet. Og selv om han oppfatter at sosiale medier har gitt større åpenhet, synes han det ligger en ukultur og arroganse i mange redaksjoner.

– Det er viktig å svare på kritikken man får, selv om man er uenig. Debatter blir mer saklige og nøkterne når mediene selv deltar i dem, sier han.

MANGE NYE STEMMER: Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås ser det som positivt at alle har mulighet til å slippe til i mediene. FOTO: Linn Andrea Valde
MANGE NYE STEMMER: Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås ser det som positivt at alle har mulighet til å slippe til i mediene. FOTO: Linn Andrea Valde

Færre og viktigere saker

Åmås mener at en presset økonomi gjør prioritering spesielt viktig for mediene.

– Vi må fjerne de sakene som ligger i mellomsjiktet, de som ikke er god underholdning eller storsatsing, sier han.

Han tror innskrenkingen av ressurser vil føre til at flere redaksjoner vil prioritere færre og viktigere saker. Og at det vil finnes nye metoder for finansiering.

– Folk må venne seg til å betale for journalistikk, som alt annet man betaler for, sier han.

Hvordan skal man få folk til å forstå at god journalistikk koster penger?

– Hadde jeg hatt svaret på det ville jeg nok vært styrtrik. Men vi ser at det finnes betalingsvilje for kvalitet. Man må tilby det folk vil ha, men det krever strengt redigerte medier, sier han.

Selv om journalistikken et felt der det er nødvendig å se fremover, trekker Åmås linjer tilbake til 1800-tallet med et Oscar Wild-sitat:

– There is much to be said in favour of modern journalism. By giving us the opinions of the uneducated, it keeps us in touch with the ignorance of the community.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s