Drar publikum inn i historiene

Digital historiefortelling trenger ikke være dyrt, sier Francesca Panetta, redaktør for multimediale prosjekter i The Guardian.

Av Oda Ording

I juli 2014 avsluttet Francesca Panetta et syv måneders langt prosjekt om første verdenskrig. Gjennom bilder, film, tekst og lyd gjør den interaktive dokumentaren publikum om til aktive deltakere som selv kan velge hvilken informasjon de vil ha servert. ­

– Hvis du bruker teknologien riktig, kan du ende opp med å fremkalle sterke følelser hos folk, sier hun.

VIL ENGASJERE: "The shirt on your back", en dokumentar om klesindustrien i Bangladesh, er en av de interaktive prosjektene som The Guardian har lansert det siste året. FOTO: Nicolay Woldsdal
VIL ENGASJERE: «The Seven Digital Deadly Sins» er en av flere interaktive prosjekter som The Guardian har publisert det siste året. FOTO: Nicolay Woldsdal

Digital omstilling

Dokumentaren er en av flere store satsinger som har blitt lansert hos The Guardian de siste årene. Én ting de har til felles er nettopp at de er multimediale.

– Det er en helt unik måte å dra folk inn i historien på, sier Panetta.

I The Guardian jobber hun med hvordan teknologi kan hjelpe til med å fortelle historier på mer effektive og engasjerende måter. Hun innrømmer at digital historiefortelling er kostbart, men påpeker at ikke alle historier må inneholde like mange elementer. Dermed vil det ikke nødvendigvis få konsekvenser for mindre pengesterke mediehus.

– Det er en fremtid for alle aviser som klarer å omstille deg til digitale medieorganisasjoner. De må være modige, eksperimentelle og ta sjanser, sier hun.

MULTIMEDIAL: - Teknologien endrer seg hver måned, det er et utrolig spennende område å jobbe på, sier Francesca Panetta. FOTO: Nicolay Woldsdal
MULTIMEDIAL: – Teknologien endrer seg hver måned, det er et utrolig spennende område å jobbe på, sier Francesca Panetta. FOTO: Nicolay Woldsdal

– Ingen kan være spesialist i alt

Med en satsing på digital historiefortelling blir det også viktigere for journalister å håndtere ulike verktøy og ha en forståelse for programmering. Men Francesca tror ikke nødvendigvis at det vil bli én mal som hver journalist bør leve opp til.

– Noen håndterer både det å kode, være fotograf og skrive, mens andre er spesialister på sine områder. Ingen kan være spesialist i alt, sier hun.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s